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Architectural Design/Others

2007 JAD 3rd international competition

by 멋진그놈 2011. 12. 13.

 


퍼즐

건축은 종종 대중문화와 엘리트문화 사이에서 갈등을 한다. 우리는 건축의 이러한 딜레마에 대해 해답을 제시하기 이전에 건축을 이용하는 대중과 그들의 상황을 기억해야 한다. 건축물의 내부는 특정한 이용자가 정해져 있을 수도 있지만, 건축의 외피는 불특정 다수에게 노출되어 건물을 인식하기를 강압하기 때문이다. 그렇게 함으로서, 건축의 외피는 모든 사람에게 건물의 첫 이미지가 된다.

PUZZLE
Sometimes architecture conflict between the mass culture and elit culture. We have to memorize the populace using architecture and their situation before presenting answer about such a dilemma of architecture. the specified users of the inside of constructures would be fixed. But the outside of architecture is exposed to unspecified individuals so pressure them to cognize the structures. In this way, the skin of architecture becomes a first image of constructures to everyone.



대중
건축의 외부를 인식하는 대부분은 일반 사람이고, 몇몇은 전문가 일 수도 있다. 우리의 제시 안은 건축적인 지식이 없는 대부분의 사람들이 건축을 즐길 수는, 즉 모든 사람이 건축의 즐거움을 느낄 수 있는 외피에 주목하였다.

The populace
Most of those who cognize the skin of constructures are normal people, some persons would be experts. Our alternative plan has noticed the outside, which most of people who don't have architectural knowledge can enjoy it, i.e., everybody can feel architectural enjoyment.



팝 아트
20세기에서 21세기를 넘어오며, 저급이라고 취급 받던 하류문화는 상업성과 함께 다듬어져 새로운 문화로 창조되었고 대중들에게 즐거움을 주었다. 그 중 대표적인 것이 팝 아트이다. 팝 아트는 대중들에게 친숙한 이미지를 시각화하여 신선함과 즐거움을 주며 미술의 대중화에 큰 영향을 끼쳤다. 우리의 안은 팝 아트의 이러한 대중화와 떨어질 수 없는 건축의 상업적 현실에 대한 대안을 제시한다. 팝 아트가 배경 지식 없이 즐길 수 있도록 모두가 알고 있는 이미지를 차용한 것에 착안하여 건축적 외피에 퍼즐의 이미지를 적용하였다. 퍼즐의 이미지는 일반인들에게 친숙하고 재미있으며, 성별과 나이를 제한하지 않는다.

Pop art
Passing by from 20 century to 21 century, the lower culture treated as vulgar has been created new culture by refining with commercialism and made the populace enjoyable. Among them, representative thing is 'pop art'. Pop art has provided freshness and pleasure by visualizing image which familiar to the populace, and affected the fine art popularization. Our alternative plan makes one to commercial reality of architecture inseparable from popularization. We perceived borrowing image everybody knows for enjoyment without background knowledge so applied puzzle image to architecture skin. Puzzle images are intimate and interesting, they don't limit gender and age.

 

간판 문화
퍼즐은 해체와 결합으로 인한 이미지의 변화로 주목성을 갖는다. 건물 외피의 퍼즐 이미지의 활용은 팝 아트에서의 대중적 이미지의 변용과 같은 효과 즉, 사람들의 시선을 잡는 상업적 효과를 높을 수 있다. 이러한 주목성은 상업건물의 산만한 외피가 된 한국의 간판문화의 대안을 제시할 수 있다. 퍼즐에 간판을 입혀 무질서한 이미지를 정렬하고 색채의 정리를 통한 시각적 통일감을 형성하여 건축적 팝 아트를 창조한다.

Signboard culture
Puzzle has attention by image change resulted from disassembly and combination. Puzzle image utilizing of building outside can enhance effects like popular image transfigurations in pop art, that is, commercial effects grasping public gaze. Such attentions can show an alternative plan of signboard culture of Korea that becomes distracted crust of commercial buildings. We cover signboard on puzzle and then arrange disorder image and create architectural pop art by forming visual unity through arrangement colour.

 

  퍼즐의 외부
퍼즐은 불규칙적으로 배치되었다가, 변화하며 정돈되어 하나의 이미지를 만들어 낼 수도 있다. 이미지뿐 아니라 하나의 텍스트가 표현 될 수도 있고, 건축의 외피로서의 퍼즐은 색채나 간판 외에도 미디어와 조명등의 하이테크적인 기술이 적용될 수 있다. 퍼즐의 어떠한 변주도 대중에게 친숙하게 다가갈 수 있을 것 이다.

Outside of puzzle
Puzzle is arranged irregularly then could create one image as arranging after change process. Not only image but also one text could be expressed, and puzzle as crust of architecture would be applied by high-tech skill like media, illumination other than colors or signboards. Any transfiguration of puzzle would approach the populace intimately.



퍼즐의 내부
퍼즐의 외피는 불특정다수에게 2차원적인 시각효과를 준다. 하지만 그 내부는 3차원적인 공간감을 만들어 낸다. 퍼즐의 움직임과 배치에 따라 개구부의 변화로 동일한 공간을 다르게 만든다. 빛과 그림자는 내부 공간의 사용자에게 다양한 느낌을 전하며 일사각의 변화는 시간적 변화를 그림자로 시각화하여 준다.

Inside of puzzle
Crust of puzzle gives two-dimensional visual effects to unspecified individuals. However, the inside makes three-dimensional space feeling. Change of void makes same space different through moving of puzzle and arrangement. Lights and shadows convey various feelings to users of inner space and change of sunshine angle visualize the time change to a shadow.